observatie

Wat kunnen we leren van eSports?

De aanmeldingen bij sportclubs lopen terug, vooral onder jongeren. Hoe kan dat? Een veelgebruikt argument is dat het leven van de jeugd zich teveel online afspeelt, op een scherm. Gaming is niet meer weg te denken uit de lifestyle van onze jongste generatie, en waar dat tot voor kort werd gezien als hobby en de associate met verslaving snel gemaakt werd, blijkt het meer mogelijkheden te bieden dan gedacht.

De (top)-sportvariant van gaming, eSports, is al jarenlang in opkomst maar heeft de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen. Met de groei van eSports word ook de training en talentontwikkeling professioneler. Het blijkt dat de mentale vaardigheden die nodig zijn voor eSports enorm overeen komen met die van de traditionele topsport. Denk aan focus, weerbaarheid en omgaan met tegenslagen. Sterker nog, de competenties waar top-eSporters in uitblinken zijn dezelfde die worden getraind in de opleidingen van de marine!

De conclusie die daaruit voort lijkt te vloeien is dat gaming helemaal niet zo’n tijdsverspilling hoeft te zijn. Wanneer kinderen begeleid worden in hun game-ervaring kunnen deze uurtjes ontspanning een grote ontwikkelingsmogelijkheid bieden. Samenwerken, leiderschap, communicatie, maar ook besluitvaardigheid, oplossingsgericht denken en reflecitef vermogen worden met games op een speelse manier ontwikkeld, passend binnen hun digitale toekomst.

Die ontwikkeling word op meer en meer plekken in Nederland aangeboden, bijvoorbeeld door H20 in Purmerend. H20 wil het Papendal van de eSports worden, waar talentvolle gamers zichzelf kunnen ontwikkelen tot professionele eSporters. Er word aandacht besteed aan alle zaken waar elke talent-sportopleiding zich mee bezighoudt, voeding, beweging, slaap en werk-rust balans.

Als ik Mike de Jongh en Mathhijs Vink, respectievelijk operationeel manager en medeoprichter eSports campus h20 vraag wat de traditionele sportwereld zou kunnen leren van de eSports-wereld zeggen ze beide hetzelfde: de aansluiting houden met de jeugd.
Inderdaad, uit cijfers van het CBS blijkt dat club-lidmaatschap tussen 2012 en 2018 is teruggelopen van 32% naar 28%. In 2018 is het percentage jongeren dat lid is van een sportvereniging nog steeds twee keer zo groot als het percentage volwassenen, maar de grootste dalende trend is te zien in de leeftijdsgroepen 12 t/m 19 en 20 t/m 34 jarigen, met bijna 10% Komt dat door een teveel aan scherm-gerelateerde hobbies? Dat is moeilijk te zeggen, maar de jongste generatie leeft wel in een snel-veranderende wereld. Een belangrijke reden voor het succes van eSports is dat deze zich constant aanpast aan de behoeften en voorkeuren van hun gebruikers. Door middel van muziek, animatie en steeds nieuwe mogelijkheden blijven jongeren geprikkeld om te onderzoeken. De traditionele sporten zijn daarintegen veel statischer, iets wat voor een generatie die dat niet gewend is een drempel kan zijn om geinteresseerd te blijven. Misschien kan het succes van eSports juist een kans zijn voor traditionele sporten, in plaats van een probleem.

Er zijn allerlei mogelijkheden voor de “gamification” van sport, hybride vormen van interactieve games en fysieke beweging. Een goed voorbeeld hiervan is de Zwift wielren-applicatie, waarmee je in je eigen huiskamer een Tour de France etappe kan fietsen. Of Hado, een VR-dodgeball spel, wat je overal ter wereld (tegen tegenstanders van de hele wereld) kunt spelen. Ook voor veel traditionele sporten bestaan hybride varianten, denk aan ehandbal of ebasketbal. Dat biedt kinderen de mogelijkheid om skills te leren die passen binnen de bestaande sporten, op een manier die meer prikkelt, zichzelf blijft vernieuwen en met gepersonaliseerde uitdagingen, niveau’s en leercurve’s.

Dus, door het begeleiden van online bestede tijd veranderen die verloren uurtjes achter een scherm in een rijke wereld aan ontwikkelingsmogelijkheden. Daarnaast kunnen de lessen van het succes van eSports de traditionele sportclubs een nieuwe invalshoek bieden. Want, gegamed word er toch wel – laten we er dan iets positiefs van maken!

NL